jordgubbarochbubbel

jordgubbarochbubbel

onsdag 20 december 2017

tre rubriker i en


Julvecka
inte farligt med stress för min egen del. Ska köpa några julklappar till barnen och P men annars blir det som det blir. P och jag ska äta skinka, potatis, kålrotslåda och lite godis på julafton. Vi båda jobbar och sen blir det lite mys bara.
Han och jag.
På juldagen dyker barnen upp på eftermiddagen när jag och P jobbat klart. Vi ska inte äta julmat men klappar, mycket mys och annat gott blir det.





Rubriker så
Jag har inte (min vana trogen) skrivit inläggen i tid men det kan vara så.
Anki har taktpinnen i denna julmånad och rubrikerna som gått förbi lyder,
- rikedom
- utanför
- kris

Jag har krisat dem senaste månaderna. Inte alls gillat mig själv och därmed inget annat heller.
Till slut tog jag i alla fall mig själv i kragen och gick till läkaren. Har fått hjälp med samtal och hon frågade om jag ville ha något antidepressivt men det vill jag inte. Även om det stundtals är mer än skitjobbigt så vill jag känna det som är. Så att jag kan arbeta med mig själv och bli frisk.

Det är vanligt med depression efter någons bortgång har jag läst. Jag kämpar på och tar en dag i taget och när det blir jobbigt försöker jag stanna upp och tänka igenom vad som händer istället för att bara springa på.



P och barnen
är fantastiska och stöttar mig. Även om jag har jättesvårt att ta emot hjälp och lika svårt att be om den när jag behöver. Jag har klarat av så mycket själv. Vilket är bra, men nu behöver jag hjälp och förlåt mig mina kära om jag inte alltid är så bra på att ta emot. Men ni ska veta att jag är så oändligt tacksam!

Depressionen gör också att jag ställer mig själv utanför. Tittar på och avvaktar istället för att delta. Tror ofta det värsta fast jag vet att det inte är så...
Stress är ingenting som jag klarar av att hantera särskilt bra så den försöker jag lämna utanför istället för mig själv. Ibland går det bra och ibland inte.
Så är det och det måste jag lära mig att acceptera.

Men den enorma kärlek som jag känner är en rikedom som jag försöker vårda och all den kärlek som jag får tillbaka likaså.
Lägg därtill vårt fina hus i skogen där vi har privilegiet att få bo, vilken enorm rikedom! All härlig natur och fina djur som vi kan njuta av hela tiden!


Och som hjälper min oroliga själ tillbaka.

Nästa vecka skriver vi om upplyst.








4 kommentarer:

Karin sa...

Fint inlägg om – ja, om livet, egentligen. Klokt och insiktsfullt och fyllt av hopp.

Äventyret framtiden sa...

Ja, riktigt fint och naket, öppet och precis som livet är för många mellan varven skriver du ! Du har ju varit med om mycket och även om man tycker att man har klarat av det på bästa sätt, visar det sig ofta att livet kommer fatt en. Luften går ur och då är det bra att det finns någon som pumpar in ny luft.
Ha en finfin helg på bästa sätt! Julkramar!

Paula i pörtet sa...

God Jul till dig och din kämpaglöd. Jag har haft två utmattningssyndrom och har ätit antidepp många år. Tycker de hjälper till ett drägligt liv. Har provat sluta några gånger men inte klarat det, då blir världen så mörk och dyster och jag trivs inte med mig själv. Men du verkar vara på god väg tillbaka från allt det svåra

Anki sa...

Ett fint inlägg ur din verklighet här och nu. Önskar dig all lycka att hitta dig själv igen.
Hoppas du får en fin julhelg med din familj!
GOD JUL!